bip

 

W związku z nowym systemem gospodarki odpadami komunalnymi Rada Gminy Sokoły podjęła następujące uchwały w następujących sprawach:
1) regulaminu utrzymania czystości i porządku na ternie gminy Sokoły;
2)  wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty;
3) terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
4) szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów;
5) ustalenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami jak również na podstawie podjętych uchwał Rady Gminy Sokoły właściciele nieruchomości zobowiązani są:
1) Wyposażyć nieruchomość w pojemniki na odpady komunalne;
2) Segregować odpady komunalne na następujące rodzaje:
- Papier i tektura;
- Szkło;
- Tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe i metal;
- Odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady zielone;
- Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;
- Zużyte baterie i akumulatory;
- Meble i inne odpady wielkogabarytowe;
- Odpady budowlane i rozbiórkowe;
- Przeterminowane leki i chemikalia;
- Zużyte opony;
- Niesegregowane (zmieszane).
    
W związku z nowym systemem gospodarki odpadami właściciele nieruchomości będą ponosić na rzecz Gminy Sokoły opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi powstającymi na terenie nieruchomości na której zamieszkują mieszkańcy od gospodarstwa domowego. Stawka opłaty od gospodarstwa domowego będzie zależna od ilości osób zamieszkałych w danym gospodarstwie. Przy czym każdy kto będzie segregował odpady będzie to robił nie tylko z korzyścią dla środowiska, ale również dla siebie gdyż za selektywną zbiórkę gmina będzie pobierać niższe opłaty, i tak:

1. Jeżeli właściciel nieruchomości będzie zbierał odpady w sposób nieselektywny będzie ponosił następującą miesięczną opłatę:
a) od małego gospodarstwa domowego (do 2 osób) w wysokości 38 zł;
b) od średniego gospodarstwa domowego (od 3 do 5 osób) w wysokości 68 zł;
c) od dużego gospodarstwa domowego (od 6 osób) w wysokości 110 zł.

2. Jeżeli właściciel nieruchomości będzie zbierał odpady w sposób selektywny będzie ponosił następującą miesięczną opłatę:
a) od małego gospodarstwa domowego (do 2 osób) w wysokości 19 zł;
b) od średniego gospodarstwa domowego (od 3 do 5 osób) w wysokości 34 zł;
c) od dużego gospodarstwa domowego (od 6 osób) w wysokości 55 zł.

3. W przypadku gdy właściciel nieruchomości będzie dodatkowo posiadał kompostownik w którym będzie kompostował odpady biodegradowalne, w tym odpady zielone oraz wykorzystywał je we własnym zakresie wówczas będzie ponosił następującą miesięczną opłat:
a) od małego gospodarstwa domowego (do 2 osób) w wysokości 14 zł;
b) od średniego gospodarstwa domowego (od 3 do 5 osób) w wysokości 29 zł;
c) od dużego gospodarstwa domowego (od 6 osób) w wysokości 50 zł.

Miesięczna opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi powstającymi na terenie nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy stanowi iloczyn liczby gospodarstw domowych prowadzonych na terenie nieruchomość i stawki opłaty o której mowa powyżej.

Ponadto właściciel nieruchomości zobowiązany jest złożyć w terminie do 31.03.2013 r. do Urzędu Gminy w Sokołach deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w której wskaże ilość osób zamieszkałych w gospodarstwie domowym oraz sposób zbierania odpadów komunalnych (czy będzie segregował, czy będzie kompostował odpady biodegradowalne w kompostowniku), ponieważ od tego będzie zależna kwota jaką zapłaci za gospodarowanie odpadami komunalnymi w danym gospodarstwie. Ponadto właściciel nieruchomości będzie musiał złożyć nową deklaracje w przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (w terminie 14 dni od daty wystąpienia zmiany). Druki deklaracji dostępne są na stronie internetowej urzędu jak również w siedzibie tutejszego urzędu. Informujemy, że deklaracja stanowi podstawę wystawienia tytułu wykonawczego.

Opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właściciele nieruchomości zamieszkałych płacić będą kwartalnie w kasie urzędu lub na konto Urzędu Gminy w Sokołach, w terminach:
- Za I kwartał do 31 marca danego roku;
- Za II kwartał do 30 czerwca danego roku;
- Za III kwartał do 30 września danego roku;
- Za IV kwartał do 31 grudnia danego roku.

Do każdego właściciela nieruchomości objętego systemem gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Sokoły będzie dostarczany co roku harmonogram odbioru odpadów, dzięki któremu będzie wiedział kiedy i jakie pojemniki lub worki przygotować do odbioru przez przedsiębiorcę.

Aby system działał skutecznie musimy wyjść od najprostrzego założenia, a zarazem najważniejszego w dziele wspólnego utrzymania czystości i porządku wokół siebie i w gminie – każdy człowiek wytwarza ,,śmieci” a więc każdy musi być objęty systemem.

Wszyscy z pewnością mamy nadzieję, że dzięki wprowadzeniu nowego systemu zyskamy czyste powietrze, ulice i pobocza, podwórka ... a także pachnący, zielony las, do którego spacer będzie czystą przyjemnością.