Należy pamiętać, że wobec liczny prób wyłudzeń z wykorzystaniem cudzej tożsamości, samo zgłoszenie utraty dokumentów na Policji czy w urzędzie już nie wystarcza!
Powinno się jak najszybciej, dla własnego bezpieczeństwa oraz ochrony swojego mienia, zgłosić to w Banku, składając stosowny wniosek o dokonanie zastrzeżenia w Systemie DOKUMENTY ZASTRZEŻONE.
Zastrzeganie jest możliwe w bankach (osobiście - w kilkanastu tysiącach placówek w całym kraju oraz telefonicznie - o ile ktoś jest klientem baku, który wdrożył już taką usługę), a także za pośrednictwem konta na portalu bik.pl (o ile założono je jeszcze przed utratą dokumentów).
Systemy Wymiany Informacji Związku Banków Polskich prowadzi Centrum Prawa Bankowego i Informacji.
Niektórym wydaje się, że w momencie, w którym stracą dokumenty wystarczy przyjść na Policję, albo do urzędu wystawiającego dokument, odebrać zaświadczenie i to wystarczy. Żyją w przekonaniu że są bezpieczni. Nie zdają sobie sprawy z tego, jakie problemy związane są z tym, ile trzeba się nachodzić, aby udowodnić instytucjom, które straciły pieniądze nie z własnej winy, że ktoś posłużył się naszymi dokumentami.
Szczegółowe informacje:
Co robić w przypadku utraty dokumentów?
- Natychmiast zastrzec je w Systemie DOKUMENTY ZASTRZEŻONE.
- Powiadomić Policję (gdy utracono je w wyniku kradzieży).
- Zawiadomić najbliższy organ gminy lub placówkę konsularną i wyrobić nowy dokument. Informacje dotyczące konieczności zawiadomienia organu gminy o utracie dokumentu, znajdują się na stronie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.
Gdzie i jak zastrzegać?
- W każdej placówce swojego banku.
- Jeżeli ktoś nie posiada rachunku bankowego, powinien udać się do banku przyjmującego zastrzeżenia także od osób nie będących Klientami danego Banku (aktualna lista).
- Poprzez konto na www.bik.pl.
Jakie rodzaje dokumentów należy zastrzegać?
Wszystkie dokumenty potwierdzające tożsamość. Najważniejsze z nich to:
- dowód osobisty,
- paszport,
- prawo jazdy,
- książeczka wojskowa,
- książeczka żeglarska,
- dowód rejestracyjny,
- karta pobytu,
Zastrzegane są także:
- dowody rejestracyjne,
- karty płatnicze.
Tygodniowo zastrzeganych jest nawet 4 tys. dokumentów, a liczba ta stale rośnie.
Dlaczego należy zastrzegać utracone dokumenty?
Każdego dnia dokonuje się milionów operacji polegających m.in. na wpłatach i wypłatach pieniędzy z kont bankowych, dokonywaniu przelewów, zakładaniu rachunków, zawieraniu umów o kredyt czy pożyczkę. Niemal w każdym przypadku wymagane jest potwierdzenie tożsamości osoby zlecającej wykonanie takiej operacji.
Zagubienie lub utrata któregokolwiek z dokumentów tożsamości może mieć przykre konsekwencje dla prawowitego właściciela zwłaszcza, że sposobów na wykorzystanie cudzej tożsamości jest wiele i wciąż pojawiają się nowe.
Dokumenty wykorzystywane są m.in. do:
- wyłudzenia pożyczki,
- wynajęcia mieszkania lub pokoju hotelowego w celu kradzieży wyposażenia czy unikania opłat,
- kradzieży wypożyczonego samochodu i innych przedmiotów,
- zakładania fikcyjnych firm do wyłudzania kredytów, zwrotu podatków.