23 grudnia 2023 r. pojawi się nowy system rejestracji na szczepienia przeciw COVID-19. To nowa funkcja w aplikacji mojeIKP. Dowiedz się, jak skutecznie umówić się na szczepienie
Kto może się zaszczepić?
Zaszczepić może się każda osoba, która skończyła 6 miesięcy. Dodatkowo dawki przypominające lub uzupełniające mogą przyjąć:
- osoby 5+ – pierwszą dawkę przypominającą
- osoby w wieku od 12 do 60 lat – drugą dawkę przypominającą, a od 6 grudnia również trzecią
- osoby 60+ – trzecią dawkę przypominającą, a jeśli ją przyjęły, od 6 grudnia mają skierowanie na 4 dawkę przypominającą
- osoby chore przewlekle – dawkę uzupełniającą (dodatkową) po szczepieniu podstawowym.
Jaką szczepionką można się zaszczepić?
Od 6 grudnia 2023 r. dostępna jest szczepionka Nuvaxovid (firmy Novavax) zmodyfikowana na podwariant koronawirusa XBB.1.5. Może się nią zaszczepić się każda osoba, która skończyła 12 lat.
Można ją przyjąć jako kolejną dawkę w rozpoczętym cyklu szczepień. Osoby do tej pory niezaszczepione otrzymają dwie kolejne dawki w odstępie 3 tygodni.
Nadal dostępne są:
- dotychczasowe szczepionki dla dorosłych
- szczepionka Comirnaty firmy Pfizer w specjalnej dawce pediatrycznej dla dzieci od 6 miesięcy do 4 lat
- szczepionka Pfizer Junior dla dzieci w wieku 5–11 lat.
Jak dostać e-skierowanie na szczepienie?
E-skierowanie na szczepienie znajdziesz na swoim Internetowym Koncie Pacjenta oraz w aplikacji mojeIKP.
Osoby w wieku 12+, które nie miały aktywnego e-skierowania, otrzymały je automatycznie, jeśli spełniają warunki dla kolejnego szczepienia przeciw COVID-19.
Jeśli nie masz e-skierowania, to być może dlatego, że:
- nie upłynęło 180 dni od Twojej drugiej lub trzeciej dawki przypominającej (ważna jest tu data, którą możesz sprawdzić, wchodząc na Internetowe Konto Pacjenta: Profilaktyka/Szczepienia/Lista szczepień na IKP)
- punkt szczepień nie wpisał prawidłowo poprzedniego szczepienia (możesz to zweryfikować na swoim Internetowym Koncie Pacjenta).
Jeśli punkt szczepień popełnił błąd, wprowadzając Twoją kartę szczepienia do systemu, skontaktuj się z nim, by to poprawił.
E-skierowanie na szczepienie może Ci też wystawić lekarz POZ w Twojej przychodni lub lekarz w punkcie szczepień.
Jeśli masz ponad 12 lat i aktywne e-skierowanie, nieważne na którą dawkę, to również możesz umówić się na podanie nowej szczepionki Nuvaxovid XBB. Musisz tylko w rejestracji online wybrać nową szczepionkę (system może Ci proponować także inne dostępne szczepionki, ale możesz to zmienić). Możesz też powiedzieć, że wybierasz tę szczepionkę, podczas rozmowy z infolinią lub z punktem szczepień.
Jak się zapisać na szczepienie?
Jak zmieni się system zapisywania się na szczepienie przeciw COVID-19
Terminy do 22 grudnia |
Przez e-rejestrację na stronie pacjent.gov.pl |
Przejście przez IKP |
Przez aplikację mojeIKP |
Przez infolinię 989 (nie działa od 16 grudnia) |
Bezpośrednio w punkcie szczepień |
Terminy od 23 grudnia, zapisy od 20 grudnia |
- |
– |
Przez aplikację mojeIKP (nowy sposób rejestracji) |
– |
Bezpośrednio w punkcie szczepień |
Zapisy na szczepienie do 22 grudnia 2023
Możesz zapisać się na szczepienie przeciw COVID-19 na 5 sposobów:
- otwórz aplikację mojeIKP: zaloguj się, wejdź w kategorię e-zdrowie, kliknij na skierowanie i wybierz „Umów szczepienie” (na samym dole e-skierowania)
- skontaktuj się z wybranym punktem szczepień: przychodnią POZ lub apteką. Znajdź punkt szczepień
- zaloguj się na IKP, następnie wejdź w kategorię „Skierowania”, znajdź aktualne skierowanie i kliknij „Ustal termin wizyty”
- zapisz się poprzez e-rejestrację dostępną na stronie głównej pacjent.gov.pl: zaloguj się przez profil zaufany, przez aplikację mObywatel, e-dowód lub konto w banku
- zadzwoń na infolinię 989 (działa do 15 grudnia).
Zapisy na terminy od 23 grudnia 2023
Od 20 grudnia będzie można zapisywać się na terminy szczepień przeciw COVID-19 przypadające po 22 grudnia na dwa sposoby:
- przez kontakt z punktem szczepień: przychodnią POZ lub apteką. Znajdź punkt szczepień
- przez aplikację mojeIKP.
Jak zapisać się przez mojeIKP
Nowy sposób rejestracji w mojeIKP to nowa funkcja w aplikacji:
- otwórz aplikację mojeIKP: zaloguj się. Ściągnij aplikację mojeIKP na telefon
- wejdź w kategorię e-zdrowie, następnie „Plan leczenia”
- wybierz „Umów szczepienie”, a następnie „Przeciw COVID-19”
- wybierz szczepionkę, termin i lokalizację
- zobaczysz listę wolnych terminów w Twojej miejscowości. Wybierz termin i umów się na szczepienie
- potwierdź swój wybór.
W „Planie leczenia” znajdziesz zapisany termin Twojego szczepienia.
Jeśli chcesz zmienić umówiony termin, skontaktuj się bezpośrednio z punktem szczepień lub odwołaj szczepienie w systemie i umów kolejne.